**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,139 hits

Lila – en underbar färg med många möjligheter!

Posted by emmla på 19 november 2007

Har ni också märkt hur den har börjat smyga sig in hos oss?  På våra kläder, vår inredning och nu även i scrapvärlden? Jag syftar på färgen lila, något som det kommit mer och mer av på sistone. Många är fortfarande tveksamma till just lila – vissa tycker att det är svårmatchat, andra att det är för grälligt. Just därför vill jag bevisa motsatsen – lila är en underbar färg med många möjligheter!
 

Det är skillnad på lila och lila! Jag gillar inte heller alla lila grejer jag har sett, men det finns ju en uppsjö av nyanser som plommon, klarlila, lavendel, violett… Och tänk på alla vackra blommor och växter som penséer och ljung! Så inte ska man vara rädd för att scrappa i lila, det är inte svårt och det finns en nyans för alla. Våga prova!


Men hur gör man med färgmatchningen då?
Jag tycker lila passar bra till många olika nyanser och det är ofta så jag ser det när jag matchar färger – just som nyanser och inte endast som grön, röd, gul osv. Jag matchar gärna med olika nyanser i grönt, blått och gult. Som till exempel limegrön, klargrön, marinblå, orange och lejongul. Speciellt det orange och lejongula tillsammans med lila känns otroligt inne och hett just nu! Klassiskt svart och vitt är såklart också väldigt fint att bryta av med, för att ge ett lugnare intryck.


Här är två albumsidor som jag scrappat med fokus på lila:

Om
”Om…” av Emma L

Här har jag använt:
My Minds Eyes papper Adorable ur kollektionen Bella som bakgrund.
De urklippta husen är från Hambly City Scape, ett härligt skimrande metallic-papper!
Den rivna remsan med noter är från pappret Roxie – Bands från Love Elsie.
Vingarna är en rub-on från Hambly som jag först gnuggat på vitt papper, sedan färglagt med ZIG Brushables och fäst med 3D-kuddar.
   

Naturens frukter
 ”Naturens frukter” av Emma L

Jag har använt:
En vit Bazzill som bakgrund
Love Elsie – Toby ”Metro” (embossat papper)
Love Elsie – Roxie ”Rock Dots” (tygpapper)
Urklippta detaljer ur Sassafrass Lass – Felicity ”Ambition”
Filtbården är Queen & Co ”Floral White” – underbart användbar eftersom den kan användas som den är eller klippas i mindre bitar och dekorera med!
 

Så kom igen nu och skapa med lila!

Tips: I shoppen finns det massor av lila produkter. Mönstrade papper i lila kan du hitta under t ex Amanda Blu, Daisy Bucket Designs, My Minds Eye och Sassafras Lass.

/Emma

Kommentera

 
