**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,139 hits

Variation med transparenta fotoramar

Posted by emmla på 25 november 2007

Har ni sett vilka fina transparenta fotoramar det finns hos Magdas? De är skapade av My Minds Eye och det finns över 30 st (!) och i massor av olika färger och motiv! Här vill jag ge er olika förslag på hur man kan använda dem – för vem har sagt att de måste sitta på bara ett sätt?

Sätt det helt enkelt över fotot! Ja, svårare än så är det inte för att få till en snygg inramning av fotot. Ett smart knep är att välja en ram som går i samma nyans som några av de andra dekorationerna och/eller samma färg som någon detalj på fotot som man vill framhäva. Se bara det härliga resultatet på Pernilla TJ:s layout nedan!

1_nyfodd.jpg
”Nyfödd” av Pernilla TJ

Med en ram som är mindre än själva fotot, dvs. med ett större foto än ram, har Pernilla TJ skapat en fin inramning och större fokus. Ramarna är 10×15 cm.

 2_oradd.jpg
”Orädd” av Pernilla TJ

Här är både foto och journaling inramade. Jag ville fokusera på både och, och med ramen var det enkelt fixat! Man skulle även kunna skriva sin journaling direkt på ett större foto och sedan rama in. Bilden är den figur jag fick fram via ett test på nätet hur jag skulle se ut om jag var med i Simpsons – jag sparade den och framkallade som vanligt. Tyckte det var lite kul! 🙂

 3_mitt-utseende.jpg
”Mitt utseende” av Emma L

Genom att lägga den gröna ramen bakom fotot samt i motsatt riktning fångas blicken snabbt mot flickans vackra ”änglahår”, som är i fokus på denna LO. Samtidigt ger det en mer subtil känsla, vilket passar den lugna stämningen i layouten. Passar bra om man inte vill ha ramen synlig på alla ställen. Hade ramen legat ovanpå hade den istället gått rakt över flickan (vilket säkert också hade varit snyggt!). Verkligen mitt i prick, Pernilla R!

 4_anglahar.jpg
”Änglahår” av Pernilla R

Att placera ramen mot fotots huvudmotiv blir väldigt fint – se bara på Annikas härliga LO! Genom att sätta ramen en bit åt sidan och ovanför fotot har Annika lyckats förmedla extra fokus på just barnen i gräset. Dessutom kul med ett mindre foto under en större ram. Ett annat exempel kan vara att lägga ramen lite snett under eller över fotot.

 5_picnic.jpg
”Picnic” av Annika

Sammanfattningsvis kan man nog säga att det säkert finns lika många varianter av detta som det finns ramar att välja på. Dessutom kan du ju göra ett eget clear album med dem, som vi tidigare tipsat om i bloggen (se under Tips och tricks) Har du fler knep att dela med dig av? Kommentera gärna så att vi kan lägga till det till samlingen!

/Emma

2 svar to “Variation med transparenta fotoramar”

  1. Ann-louice said

    Va bra tipps! och jätte fina layouter…nu vet jag hur jag ska annvända mina ” ramar”.

  2. emmla said

    Åh va kul att höra att du gillade tipsen! 🙂

Kommentera

 
