**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,906 hits

Färglägga stämpelmotiv med penselpennorna ZIG Brushables

Posted by emmla på 27 november 2007

Har du provat Brushables, de härliga penselpennorna från ZIG? Om inte tycker jag att du ska! 🙂

Brushables är en dubbelpenna med en mörkare och en ljusare nyans av samma färg. Spetsarna har formen av små penslar som man mjukt och följsamt kan måla med. I Magdas shop finns inte mindre än 12 st olika färger i en-pack och 6 st olika flerpack med färger i samma nyanser!

Jag har bl a testat att färglägga stämpelmotiv med dem och utifrån det har jag några tips:

1. Eftersom pennorna är vattenfasta, tänk på att också använda en vattenfast stämpeldyna så att konturerna inte flyter ihop med färgerna. Clearsnaps dyna tycker jag är bra.

brush_nr1.jpg 

2. När du målar, tänk på att hålla pennan lite horisontellt. Man får bäst resultat om man ”svävar” fram med spetsen och drar lätta streck med sidan av pennan. Målar man bara rakt upp och ned kan pappret tar upp lite för mycket färg där spetsen sätts. Jag brukar dra spetsen uppifrån och ner, gärna ända från en kant av det stämplade motivet till den andra på en gång. Jag börjar med ytterkanterna och arbetar mig inåt.
                                       
Färglägga stämpelmotiv med Brushables           

3. Jag använder oftast den ljusa nyansen för att först färglägga ett helt område och sedan den mörkare för att skugga. Vid skuggning kan man använda spetsen på ett annat sätt, för då SKA det ju bli mörkare just där man målar. Men kom ihåg, lätta tag! Låt inte pennan stanna, pappret suger åt sig nog med färg ändå.
                                         
Färglägga stämpelmotiv med Brushables    

4. Färdigt!
                                                             

Till ansiktsfärg brukar jag använda Baby Pink. Just vingarna på Magnolias stämplar blir jättefina med den ljusa nyansen av Powder Blue – det blir lite subtilt utan att bli helt blått.

Jag kan varmt rekommendera dessa pennor! Det som känns extra kul med dem är de många användningsområdena – förutom färgläggning kan de användas för att rita och måla egna dekorationer, skriva eller som stämpelfärg istället för dyna (gummistämplar). Det går även att embossa med dem. Jag har också använt dem för att fylla i detaljer på mönsterpapper som jag vill framhäva lite extra, med mycket bra resultat!

Ett annat tips är att låta en ljus spets få suga upp lite färg från en mörkare i en matchande nyans, vilket gör att man får två olika streck i ett – jättefint vid t ex textning! Pennorna är väldigt roliga att leka med och har oändliga möjligheter. Det är som vanligt bara fantasin som sätter gränserna…

/Emma L

3 svar to “Färglägga stämpelmotiv med penselpennorna ZIG Brushables”

  1. rebecca said

    Åh. Låter toppen. Får verkligen spana in dessa pennor och önska mig av tomten…
    Var inte nöjd med Promarker pennora jag skaffade mig. =(. Eller de passade inte ihop med mig… Synd där!

  2. Jane said

    I enjoy what you guys tend to be up too. This type of clever work and reporting!
    Keep up the fantastic works guys I’ve included you guys to blogroll.

    Jane

  3. After checking out a number of the blog posts on your web page,
    I really appreciate your way of writing a blog.
    I saved as a favorite it to my bookmark website list and will be
    checking back in the near future. Please visit my website as well and let me know what you think.

Kommentera

 
