**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,139 hits

Delizie del Piemonte hos Magdas

Posted by Annette på 21 februari 2008

Missa inte utlottningen av scrappingmaterial som jag berättar om i slutet av inlägget! 

 I början av oktober förra året träffades nästan hela Magdas Team och några av Magdas gästdesigners hos mig. Design Teamet höll i egna workshops och visade en eller flera av sina specialiteter som övriga sedan provade. Det var mycket fint som skapades den helgen i vårat biljardrum – som nu blev scrappingrum! En hel del har ni fått se här i bloggen.

Själv hinner jag knappast scrappa sedan vi startade Magdas, och inte den här helgen heller. Men jag fick göra andra saker som jag tycker är lika roligt, till exempel att lära känna och prata med så många trevliga människor samlade på samma plats! Längst hade Carina kommit, ända från Kalix långt upp i norra Sverige. 

På lördagen lagade jag middag efter ett specialrecept av Delizie del Piemonte. Jag har lovat att höra av mig med receptet till dem som var här, och nu äntligen kommer det, sent omsider…! Bildkvaliteten är inte den bästa (…) men det smakar som tur är betydligt bättre 😉

diverse.jpg

Delizie del Piemonte

 Detta är en specialitet från distriktet Piemonte. Receptet kom till under ett italienskt gästspel på restaurang Martini i Stockholm. Rullar av lasagneplattor är fyllda med zucchini, skinka och ost och gratineras med tomat- och bechamelsås. Det blir fint att garnera med bladpersilja.

Ni får receptet för 4 personer:

12 förkokta (eller lättare: färska) lasagneplattor
ca 400 g stora, tunna skivor kokt skinka
Drygt 200 g emmentalerost
Drygt 300 g zucchini
100 g nyriven parmesanost

Bechamelsås
50 g smör
1 dl vetemjöl
1 liter mjölk
salt och peppar
riven muskotnöt

Tomatsås
200 g krossade tomater
1 msk finhackad lök
2 vitlöksklyftor
finhackad persilja (ungefär 1 kruka)
salt och peppar
olivolja

Gör så här:
Börja med såserna. Bechamelsås: fräs samman smör och mjöl och späd med mjölk till en slät, tunn sås som får koka sakta ca 10 minuter. Salta, peppra och smaka av. Tomatsås: fräs finhackad lök och vitlök i olja. Tillsätt persilja och tomat, salta och peppra. Koka sakta i 10 minuter.

Skär zucchini i tunna skivor och fräs dem lätt i olja tills de mjuknar litet (om man använder osthyvel blir skivorna så tunna att man kan hoppa över det här momentet). Koka lasagneplattorna 3-4 åt gången i rikligt med lättsaltat vatten, ca 4 minuter. Se till att de inte klibbar samman (vilket de lätt gör, så använd hellre färska plattor som inte behöver kokas). Ta upp dem och lägg på en plåt. Strö över litet av parmesanosten. Täck med hyvlade ostskivor. Lägg  zucchiniskivor på varje platta. Strimla skinkan, lägg på den och rulla ihop plattorna som rulltårtor. Skär rullarna i tre delar och ställ dem på ett gratängfat.

Häll över bechamel- och tomatsås och strö över resten av parmesanosten. Gratinera i 200 grader ca 15 minuter. Garnera med bladpersilja.

Och om drygt två månader är dags för DesignTeam träff igen!

Vad tycker ni att jag skall bjuda på den här gången? Ge mig tips, gärna med länk till receptbank, senast den 9 mars så skickar jag ett hemligt paket med scrappingmaterial till den av er som jag tycker tipsat om det godaste receptet!

20 svar to “Delizie del Piemonte hos Magdas”

  1. lisa gedal said

    Hej
    Jag rekomenderar laxrullar med bacon, Ta en lagom stor laxfile bit (ett par cm bred) rulla ihopden så den blir som en liten kanelbulle i storlek.lägg en skiva bacon runt, sätt ihop med tandpetare. pensla med soya och krydda med grillkrydda. In i ugnen på ca 175 grader ca10-15 min tills laxen är klar. servera med pressad potatis och romsås.
    låter konstigt men är gott

  2. Annette said

    Tack för receptet, det skall jag provlaga redan i morgon! Bacon och grillkrydda till laxen är nytt för mig. Det låter spännande!

  3. Annika said

    Jag var en av dem som smakade (och har längtat efter receptet!), och det var riktigt, riktigt gott! Väl värt att prova alltså!

  4. Japp, jag var också en av dem som provade och det var super! Kanske jag lagar i helgen, tack Anette!

  5. Erica said

    Jag rekommenderar varmt: Marinerade kycklingspett i ugn+barbequeliknande potatis+tsatsiki & basilika. Detta lagade jag till mig och min sambo på alla hjärtans dag tillsammans med en fin dukning, var utan tvekan väldigt uppskattat och gott. En rätt som jag verkligen rekommenderar till er på designteamet.

    För 4 personer
    drygt 2 kycklingfiléer
    Valfri marinad
    Grillspett i trä (du hittar dem oftast vid taccos-avdelningen eller grillavdelningen)
    salt och peppar

    Tsatsiki
    Grekisk Joughurt
    Gräddfil
    1 gurka
    pressad vitlök
    Salt + peppar

    Gör den såhär:
    1) Häll upp den grekiska joughurten (som du hittar i mjölkdisken i närmaste mataffär) + gräddfilen i en skål.
    2) Avgör själv hur mycket tsatsiki man vill ha, själv tycker jag det är gott med mycket sås ;P
    3) Ta valfri mängd gräddfil – och lika mycket av den grekiska joughurten (hälften – hälften skall det vara)
    4) Skala av skalet på gurkan.
    5) Gröp ur innehållet i gurkan.
    6) Tärna upp gurkan i små, små tärningar.
    7) Lägg i pressad vitlök
    8) salta och peppra

    Tillaga kycklingspetten såhär:
    1) Blötlägg vanliga träspett i 1 timme innan du börjar göra spetten. På det sättet så slipper du att spetten blir svedda i ugnen vid grillningen.
    2) Skär kycklingfilén i lika stora bitar
    3) Lägg de färdiga bitarna i en påse, häll över marinaden (själv kör jag med färdigköpt påse i affären, det blir mindre kladd så ;P). Låt stå i minst 1 timme.
    4) Trä på de marinerade kycklingbitarna på spetten. 5-6 stycken tycker jag är lagom.
    5) Salta och peppra spetten lite grann
    6) Placera en plåt med bakplåtspapper under grillgallret, på detta sätt undviker du att kycklingen droppar ned på ugnsbottnen.
    7) Ställ ugnen på grilläge på 250 grader och grilla i cirka 15-20 minuter i mitten av ugnen (vänd spetten efter halva tiden)
    8) Grilla spetten tills de har fått en fin färg.

    Serveras gärna tillsammans med barbequeliknande potatis med en konstig form (kommer inte ihåg vad den heter nu tyvärr men den finns i frysdisken bland potatis och du ser utan tvekan dess konstiga form), den färdiga tsatsikin och basilika och kanske ett glas gott rött vin=)

    För intresse utav bild så maila gärna:)

    Smaklig måltid!
    Varma Kramar/ Erica

  6. Mmm.. detta lät ju inte helt fel! Värt att testa nån gång=)

  7. Ellinor said

    Mums, det lät smaskens och måste testas. Rätten jag brukar bjuda på är så gott och så otroligt enkelt att göra.

    1 fläskfilé
    3 dl grädde
    1 burk creme fraiche
    ½ dl soya
    1-2 vitlöksklyftor
    ½-1 msk sambal olek

    Lägg filéen i en ugnsfast form. Rör ihop allt det andra och slå över. In i ugen i 1 timme, 175 grader och sen är det klart. Skiva filéerna och servera med valfritt tillbehör, gärna ris och en god sallad. Detta räcker till 3-4 personer.

  8. Mmmm, låter smarrigt. Ska nog testa detta någon gång. Mitt tips är en kall rätt (som med fördel görs dagen innan) som serveras med vitlöksbröd samt grönsallad med vinegrätt.

    Pastasallad (8-10 pers)

    500 g kokt penne
    500 g kassler/kyckling i mindre bitar
    200 g ost skuren i tärningar
    200 g inlagd gurka hackad
    2 stora äpplen skalade och skurna i bitar
    2 purjolökar skurna i tunna skivor

    Blanda ihop:
    2,5 dl majonnäs
    2,5 dl creme fraiche
    2 tsk salladskrydda
    lite vitpeppar
    4 stora klyftor pressad vitlök

    Blanda samman allt. Smaklig måltid!

    //Mia

  9. petraso said

    Kroppkakor fyllda med lax
    i ett vitvinssmör sås
    detta bjöd min sambo mig på våran första hemma hos honom date…. från All om mat 1993 och detta äter vi på alla hjärtans dag varje år….
    Jätte lätt att laga och prfekt att förbereda…. och kul att göra ihop.
    finns på Allt om mats hemsida
    ska se om jag kan länka
    http://www.alltommat.se/recept/view.xml?id=12559
    Denna variant som dom nu har har Cider i såsen…testa båda och dom är lika goda…..
    Om du inte gör detta till dit Dt så TEsta grymt gott!

  10. Sissi said

    Lät ju supergott! Det här receptet snor jag =)

  11. Sofia said

    Jag vill tipsa om världens godaste panna, och det blir mycket, men det går åt! Jag lovar!! Detta är perfekt mat som man kan förbereda.

    Indonesisk panna (12 pers)

    1 strimlat vitkålshuvud
    3-4 purjolökar i skivor
    1 liter ris som är kokt 5-6 minuter
    1 burk ananas i trekanter
    2 burkar spansk pimiento i strimlor
    1/2 kg fryst fisk
    1-1½ kg magert fläskkött
    1½ dl kinesisk soya(den mörka sorten)
    5 pressade vitlöksklyftor
    4 rågade tsk curry
    några droppar tabasko
    olivolja
    ½ kg skalade räkor till garnering

    Nu börjar det roliga…

    2 dagar före:
    marinera köttet, putsat och skuret i bitar i soyan och vitlök i 1 dygn.

    1 dag före:
    strimla vitkål, purjo och lägg i långpanna. Häll över olivolja och sätt in i ugnen i 225gr i ca 20 minuter. Rör om då och då, krydda vitkålen med curry.
    Stek köttet i stekpanna. Skär halvtinad fisk i 3cm stora bitar, vänd dem i vetemjöl och stek sakta i olja.
    Blanda allt(inkl ananas och pimiento, ej riset) i långpannan. Stänk några droppar tabasco i den resterande marinaden, smaka av med salt och peppar och slå över i pannan. Sen blandar du i riset.
    Ställ kallt under natten.

    Samma dag:
    Värm pannan ca 10-15 minuter i 250 grader innan servering. Strö över räkorna.

    Hoppas att detta kan smaka!!

  12. Annette said

    Tack för recepten! Nu har vi provat Lisas baconlindade laxsnurror som var jättegoda.

    I dag blir det Ericas kycklingspett i ugn med barbequeliknande potatis, tsatsiki & basilika. Låter inte dumt det heller 🙂

  13. Anki said

    Då tipsar jag om denna enkla rätt som går att förbereda: Ugnsbakad laxfilé med pressad potatis och Sherrysås.

    Beräkna 200 g laxfilé/person

    250 gram skalad potatis/person (300 g oskalad)

    Ta fram laxfilén, torka av den något med hushållspapper eller liknande. Lägg den i en ugnsfast form med skinnet nedåt. Strö flingsalt och citronpeppar över. Baka i ugnen i 200 grader ca 20 minuter. Vid servering skrapa lätt i kanten av skinnet så får du upp fisken utan att ta med skinnet. Om fisken inte lossnar lätt från skinnet är den inte färdig!

    Skala potatisen och lägg i gryta med vatten och salt. Koka som vanligt. Pressa den när den är fördig.

    Sherrysås (1 port)
    1 buljongtärning
    1 dl sherry (gärna Olorosso medium dry)
    1 dl creme fraiche
    1 dl hackad dill

    Koka sherryn och buljongtärningen på svag värme till dess hälften återstår. Blanda i creme fraiche och dill. Går utmärkt att göra i förväg och värma upp. Gör gärna lite extra sås för den går fort åt!

    Servera måltiden tillsammans med en smaskig grönsallad!

  14. lena alias mamma mu said

    snabbt gott och lätt.

    Koka färska pasta, Koka upp creme fraiche, smaksätt med dijonsenap och dill. Skär rökt lax i strimlor. Koka upp sparris(går bra med fryst) och skär i mumsbitar. Blanda detta i pastan servera med en god sallad och ett gott bröd.

  15. Emma S said

    Fantastisk god fisksoppa!

    4 port.

    400g torsk
    1 hg skalade räkor
    1 gul lök
    1 purjolök
    1 vitlöksklyfta
    1pkt saffran
    ½ tsk fänkål
    3 msk vetemjöl
    1 l fiskbuljong
    2 dl lätt creme fraiche
    1 burk hela konserverade tomater
    citronsaft
    salt & peppar

    1. Hacka och fräs gul lök och purjolök, pressa i vtlöksklyftan.
    2. Pudra över saffran. Tillsätt fankålskryddan.
    3. Pudra över vetemjölet och rör om. Slå på lite buljong i taget, låt koka upp och sjud i ca 10 min.
    4.Skör de hela konserverade tomaterna i skivor och lägg i grytan, sen även vätskan som de ligger i.
    5. Skär torsken i bitar och sjud dem sakta i ytterligare 10 min.
    6. Tillsätt de skalade räkorna när soppan är ”klar”.
    7. Häll i creme fraich till sist – låt den ej koka, bara bli varm.
    8. Avsluta med salt, peppar och citronsaft.

    Servera med gott bröd och kanske en salladstallrik.

  16. Pernilla said

    Jag måste bara tacka er för alla fantastiska recept! Vad vi än får att äta av det här så kommer vi att få en fantastisk måltid! Tack!
    /Pernilla

  17. Annette said

    Nu har vi testat Ericas kycklingspett och Ellinors fläskfilé. Det var försvinnande gott så det blev ingenting över 😉

    I morgon skall jag prova Mias pastasallad och på lördag Petrasos kroppkakor – spännande!

    Ni förstår nog att jag älskar mat, både att äta och laga. Att få provlaga era recept är rena julafton för mig 🙂

  18. Ica Ica Nötskrika said

    Leilas Thailax med krispig primörsallad. Supergod, lättlagad. Det är helt klart den godaste lax jag ätit. Vill man vara lite matigare än receptet så funkar det ju självklart med ris eller nåt till.
    http://www.tv4.se/tv4/sites/mat/recept.aspx?id=7035

  19. Annette said

    Vilka goda recept ni tipsat om! Som tur är blir DT-träffen fredag-söndag, så vi hinner med många recept 🙂 Man borde nästan skriva en kokbok: ”Smarrigt av och för scrappare”. På lördag skall jag testa ”Leilas Thailax med krispig primörsallad”. Jag tror jag skall bjuda hit min svägerska med familj också, det låter som en rätt som de också skulle tycka om.

  20. Annette said

    Tack alla ni för era recept! Jättegott alltsammans och jag har fått så många nya idéer!

    Det har varit så svårt att välja en favorit bland allt gott. Till sist har jag ändå bestämt mig för ett recept som både var gott och som för mig var väldigt nytt – Petrasos kroppkakor med lax! Jättegott och i mindre mängd tycker jag att det även kan passa som en förrätt.

    Tack Petraso! Maila mig din adress så kommer vinsten: annette@magdas.se

Kommentera

 
