**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,906 hits

Prestationsångest? Testa att snabbscrappa!

Posted by emmla på 21 februari 2008

Jag har på senare tid drabbats av en del prestationsångest. Jag tror att vi alla kan känna så ibland när vi ser alla fina alster som läggs upp på nätet dagligen. Då jag får prestationsångest brukar det framför allt yttra sig i att mina pysselstunder blir väldigt utdragna och jag blir inte klar med mitt alster förrän efter MÅNGA timmar. Det är naturligtvis inget fel i att pyssla länge och långsamt om man gillar det, men när det beror på ens egna prestationskrav och tvekan hit och dit, så kan det vara bra att göra något åt det så att inte skaparlusten försvinner.

Jag kom på att en snabbscrap borde passa utmärkt för att bevisa för mig själv att jag kan göra fina saker utan timtals planering och jämförelser av olika material. Jag ville utmana mig själv att inte övertänka mina LO så mycket utan försöka lita på intuitionen. Här nedan ser ni resultatet!

tyra_1.jpg

Först skar jag ut ett ark i A4-storlek av enfärgad cardstock Bazzill London Fog. Jag fortsatte med det mönstrade pappret Neapolitan från Basic Greys senaste kollektion Two Scoops, där jag klippte ut en mönsterdel. Jag klippte några millimeter utanför mönstret, filade med nagelfil och chalkade lätt. Sen fäste jag fotot åtföljt av mönsterpappret, som överlappar det nedre vänstra hörnet av fotot.

Jag stämplade två swirls och en fågel på min LO med Inque Boutiques stämplarBirdie”. Till swirlsen använde jag fluid chalk Chestnut Roan och till fågeln använde jag en pigment brush pad i färgen Frost White. Jag klippte ut ytterligare några blomliknande figurer ur mönsterpappret och fäste ovanför fotot. Därefter fäste jag thickers (American Crafts Leg warmers); blomma (Prima Chatres lace Yellow); stor brad (Bo Bunny Bella Journey) och små ljusrosa kristaller från My Minds Eye. Jag avslutade med att häfta med Making Memories häftklamrar Metallic (här koppar) och rita prickar med vit penna längs kanterna på övre delen av LOn. För att få det så rakt som möjligt ritade jag först tunna blyertsstreck med linjal, som jag suddade bort efter att jag prickat klart. Färdig!

Denna LO tog mig drygt en timme att göra, och det är väldigt snabbt för att vara mig som annars är en långsam-scrappare. Jag har funderat kring vad som underlättar då man drabbas av prestationsångest och vad som kan hjälpa en på traven för att scrappa lite snabbare. Jag kom fram till följande:

  • Tydlig skiss eller bild av hur din LO ska se ut, redan från början! Antingen som en ren pappersskiss eller som en tanke i ditt huvud.
  • Plocka fram det material du vill använda och våga lita på att det blir bra – av erfarenhet vet jag att det man först och instinktivt väljer alltid brukar bli bäst!
  • Se till att ha ordning och reda kring dig, och ha allt du behöver lättillgängligt.
  • Försök att inte tänka för mycket, utan låt skapandet bara ha sin gång och njut av din pysselstund J

Och jo, jag blev nöjd med min LO – precis lika nöjd som om jag skulle ha krånglat och velat i flera timmar! Jag undrar om ni som läser detta har några andra tips? Medhåll eller inte? Kommentera gärna, det är så roligt att höra vad ni tycker!

// Emma L

Ett svar to “Prestationsångest? Testa att snabbscrappa!”

  1. Lene Kristensen said

    Hej Emma.
    Den blev jättefin! Kul att se att man kan göra så för ibland får man faktisk inte fingrana att göra som man tänkt sig.

Kommentera

 
