**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,139 hits

Pop Culture för hela slanten!

Posted by emmla på 14 mars 2008

Annika har nyligen visat ett exempel på hur man kan använda KI Memories kollektion Pop Culture – nu bjuder vi på inte mindre än 12 st (!) nya, fräscha alster med dessa papper som utgångspunkt! Pop Culture passar väldigt bra för såväl kort som layouter, och går att använda till alla årstider och många olika teman.

annika-hargshamn_1.jpg

Annika har gjort ännu en layout – en härligt fräsch och somrig sådan. Så här säger hon: ”Bakgrunden är Hoola Hoop som passade perfekt till en härlig strandbild från i somras. Som komplement har jag använt Text message, som har en orange och en randig sida. Jag har skissat bokstäverna på orange papper och sedan klippt ut och limmat fast. Några knappar från Basic Grey och filtband från Queen & Co som dekoration.”

Pernilla R har skapat inte mindre än 4 härliga alster:

pernilla-r-varblomma_1.jpg

Papper i rosa och rött är jättefint att använda ihop med vitt och grönt, och till den här vårbilden tyckte jag att det här var ett perfekt papper. Jag har använt både den mönstrade framsidan och den enfärgade röda baksidan av Lava lamp till layouten. Sedan har jag dekorerat med blommor från Prima, thickers från American Crafts, filtband från Queen & Co och stämpel från Autumn Leaves.

pernilla-r-med-en-enkel-tul.jpg

”Med ett så här vårfint papper med lite blank yta kändes tulpanfotot givet. Förutom papperet Leapfrog metallic har jag använt thickers, brads, Prima-blommor och clear stamps från Autumn Leaves.”

pernilla-r-paskkort_1.jpg

”Det här är min absoluta favoritstämpel inför påsken! Visst är den lilla kycklingen från Serendipity (Chick with tulip) underbar? Här har jag använt mig av en bit spillpapper Leapfrog metallic tillsammans med band från Melissa Frances, knapp Dandelion från American Crafts och blommor från Prima.”

pernilla-r-paskkort_2.jpg

”Bedazzle metallic är ett suveränt påskpapper! Visst ser det ut som om det är små ägg på det? Jag har använt mig av diverse rester här – en ensam blomma från Prima, en bit kartong och en kristall från My Minds Eye Bohemia.”

emma-l-pyret_1.jpg

Min första layout bygger på samma foto på söta hunden Pyret som Annika tidigare scrappat, men, som ni ser, med en helt annan färgskala. Jag använde mig av papperen Sushi metallic, Hoola Hoop och lace cardstock Gossip Hazard. Jag ruggade kanterna på papperna och knycklade och rev lite i det blå papperet samt chalkade dess kanter, innan jag fäste allt på ljusrosa Bazzill cardstock. Jag har dekorerat med band/spets Prima Velvet lace mix, blommor Prima Sprites 2 Yellow; brads Bo Bunny Brilliant Blue och en knapp Fancy Pants Sassy med brun floss knuten genom hålen. Till rubriken har jag använt vinylthickers Root Beer. Till sist häftade jag i layouten och målade med akrylfärg runt kanterna.

emma-l-2-ar_1.jpg

Min andra layout föreställer min goa brorsson. Jag använde Sushi metallic och lace cardstock Hopscotch Lucky på bakgrundspappret Bazzill Lace. Fotots kanter målade jag med akrylfärg och rubriken bildade jag av en siffra från lace cardstocken samt av thickers Daiquiri, som jag satte fast på knappar Fancy Pants Sassy. Jag ritade på siffran och thickersen med vit penna och använde en brad som prick för å:et. I övrigt har jag dekorerat med band Love Elsie Big Ribbon, fotohörn KI Pop Culture Softies Red Corners, blommor Prima Baby Boy med filtcirklar från Fancy Pants Sassy filtdekorationer mörkrosa i mitten – och häftklamrar i vanlig ordning 😉

emma-l-kort-hej_1.jpg

Jag har också gjort ett enkelt kort i storlek 10×15 cm, där jag använt mig av lace cardstock Gossip Hazard och Silly String ovanpå vit cardstock. Jag har dekorerat med ett band från Love Elsie Big Ribbon, en Prima-blomma, en brad från Bo Bunny (Brilliant Blue) och thickers.

Karin har också gjort två underbara layouter – en med Pyret och en med ett jättefint naturfoto:

karin-pyret_1.jpg

Karin säger: ”Till basen använde jag papperet Heiress. Ur papperet Hoola Hoop stansade jag ut cirklar som jag placerade ovanför och nedanför ett svart Bazzill-papper. När fotot var placerat satte jag dit rubriken som är gjort av QK Studio och dymo. Dekorationerna, bestående av filtband från Queen & Co och en blomma från Prima, placerade jag så att det rosa bildar en visuell triangel.”

karin-blomma-o-geting_1.jpg

”På den andra layouten valde jag att förstärka fotot med det orange papperet Peach Pit. Overlayen från Hambly har jag klippt ut och placerat så att den delvis går över fotot. Bandet (Prima Velvet lace mix/Velvet lace daisy) fäste jag med min favoritprodukt – Scrappy Glue!”

pernilla-tj-hopp_1.jpg

Pernilla TJ har gjort en sprudlande layout med badtema! Hon har använt papperna Sushi metallic, Hoola Hoop och Feather Boa metallic, thickers och genomskinliga knappar från Autumn Leaves. Jag gillar hur det blå papperets form och knapparna verkligen förstärker känslan av vatten!

emma-s-sunny-beach_1.jpg

Slutligen vill Emma S visa oss en härlig layout i äkta lekfull Emma-stil! Hon säger: ”Jag har använt mig av tre fotografier som länge legat och väntat på att bli scrappade. Det är ganska tråkiga bilder på hotellen vi bodde på när vi var i Bulgarien i somras. För att få lite mer liv i bilden använde jag det färgglada papperet Jacks från Pop Culture, och för att det inte skulle bli allt för rörigt en svart bakgrund.

Jag placerade ut bilderna omlott och försökte täcka de delar av bilderna som kan upplevas som röriga. Filtdekorationerna från Fancy Pants har jag placerat ut som en visuell triangel (läs Emma L:s tidigare inlägg). Jag applicerade Liquid Pearl White Opal som blänk på thickers-bokstäverna (Daiquiri och Milkshake), vilket ger en häftig glansig effekt. Stjärnorna på bilderna (Jenni Bowlin och Fancy Pants) symboliserar hur många stjärnor det var på hotellet. Övriga produkter som använts: Love Elsie Roxie Quilt och Cherry Arte Tropics Slip stream samt Jenni Bowlin tickets/journalinglappar, vilket det finns många härliga varianter av under shoppens nyheter!”

Slutsats:  Pop Culture-kollektionen gör dig inte besviken! Det är bara fantasin som sätter gränserna…

// Emma L

 

Kommentera

 
