**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,139 hits

Gör ett minialbum – del 1

Posted by Pernilla på 17 april 2008

Har du aldrig testat att göra minialbum? Inte jag heller! Men det ska vi ändra på nu – jag har gjort mitt första minialbum och här kommer en beskrivning på hur du gör ett enkelt album.

Jag började med att leta runt bland mina foton. Jag hittade en hel bunt med bilder från lekplatsen, tagna vid samma tillfälle men många med barnen på lite håll. Jag valde ut några av bilderna. Sedan skar jag till alla mina papper – cardstock med måtten 10×10 cm och mönstrat papper med måtten 9,5×8,5 cm. Jag skar ner de foton jag valt ut så att de blev tillräckligt små för att få plats på sidorna – jag valde att låta dem ha olika storlek.

mini-del1-bild1_1.jpg

Sedan limmade jag ihop cardstocken två och två. Jag valde att göra så för att få sidorna att tåla lite bläddrande av barnhänder. Därefter limmade jag på det mönstrade papperet. Jag valde att lämna en liten kant med cardstock för att fästa ihop albumet där, men det mönstrade papperet kan lika gärna vara större – det är en smaksak. Det man ska tänka på om man väljer att lämna en bit cardstock utan mönstrat papper på ena kanten (som jag har gjort) är att det krävs lite tankearbete för att få det rätt. På alla vänstersidor ska det mönstrade papperet sitta längs med vänstermarginalen och på alla högersidor ska det sitta längs högermarginalen, så att den tomma cardstocken hamnar i albumets mitt.

När sidorna var limmade gjorde jag tre hål i varje cardstockkant. Ett tips här är att när ett blad är måttat och hålen gjorda, så använder du det bladet som mall för att göra hålen i samtliga blad. På så vis behöver du bara måtta ut hålen i ett blad.

mini-del1-bild2_1.jpg

När hålen var färdiga satte jag öljetter i dem och fäste ihop albumet med band (fast det är nog lättare att fästa ihop albumet som sista moment – något jag lärt mig nu 🙂 ).

Nu är det dags att sätta in dina foton och att dekorera ditt album. Jag började med första och sista sidan. På framsidan använde jag mig av spets, thickers, knappar och dymoband.

 mini-del1-bild3_1.jpg

På baksidan skrev jag med dymoband när bilderna var tagna.

mini-del1-bild4_1.jpg

Sedan började jag att sätta in fotografier och text. Jag har valt att genomgående endast ha foton och text skriven med dymo. Jag tycker att det är smidigt och kul med dymoremsorna, men självklart hade det fungerat lika bra att använda till exempel utskurna remsor med handskriven text.

mini-del1-bild5_1.jpg

mini-del1-bild6_1.jpg

mini-del1-bild7_1.jpg

Jag har valt att göra mitt första minialbum enkelt. Nu tänker jag försöka mig på ett som är mer dekorerat – läs mer om detta i del 2 som kommer snart.

Om du vågar dig på att göra ett litet album så vill jag gärna se det. Lägg in en länk till din blogg eller ditt galleri i kommentarerna så kommer jag på besök!

/Pernilla R

Kommentera

 
