**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,906 hits

Våga blanda material!

Posted by katarinablomberg på 2 oktober 2008

Att scrappa är bland det roligaste jag vet, och ibland håller jag även kurser i scrapbooking och kortmakeri. Många av de som kommer på mina kurser är helt nya på detta med att scrappa. Kursdeltagarna vill göra sitt första album på sina små nyfödda bebisar, eller ett album om en nyligen gjord resa… och de har efter en stunds arbete kommit fram till samma slutsats…. Jag har inget som passar ihop!

Nu säger jag som Brasse i Fem myror…. FEL FEL FEL!!!

Alla har vi något som passar att scrappa med. Visst är det enkelt att använda flera papper ur samma serie eftersom de passar i färgskala, men jag är sällan klok nog att just skaffa en hel serie av något pappersmärke, nej jag är impulsshoppare! Jag shoppar med ögat, inte med tanken, och OJ så många papper jag har som vid första anblicken inte ser ut att passa ihop alls… men egentligen passar alla tillsammans någon gång.

Det viktiga att komma ihåg är att det är helheten som gör bilden, inte en enskild detalj. Ibland är det en liten liten detalj som gör skillnaden, men det är oftast när du kommit så långt att du är vid finputsningen av din layout. Det gäller bara att plocka upp någon färg från alla papper när man jobbar med dekorationerna.

På den här layouten har jag använt mig av papper från Dream Street Papers och Scenic Route, och dekorerat med bl a blommor och blad, spetsarrub-ons och stämplad text, som alla tar upp färger ur de papper jag använt.

Ett annat exempel kommer från Linda, som oftast använder papper som till synes inte alls passar ihop. Pappren här kommer från Daisy Bucket, Dream Street Papers och American Crafts (de två sistnämnda hittar du i fyndhörnan) och de flesta skulle nog säga att de inte passar ihop varken till färg eller till stil, men visst blir det bra ändå? Vissa färger återkommer, t.ex. finns den turkosa färgen inte bara i ett papper utan även på en blomma (Magdas egna), tyllen och på bandet och bollens röda färg tas upp av lite rött här och där på layouten. Bakgrunden bryter av helt med den cerise färgen, så ni ser att det behöver inte färgmatchas för att bli en fin sida – det är snarare ett undantag om ni ser en väldigt matchad sida från Linda! Fotona föreställer förstås lille Max på minigolfbanan, minigolf är jätteroligt 🙂

Även denna layout är från Linda. Fotot skulle bli ett riktigt höstfoto med svampplockning, men Max undrar om det verkligen kan bli ett bra foto utan honom? Så fotot blev misslyckat som det egentligen skulle vara, men lyckat ändå! Papper från Daisy Bucket, Maja Design, Luxe Designs och KI Memories – alla i helt olika färger dessutom.

Så jag säger till er som till mina elever… var inte rädda för att blanda material, tillverkare och färger, det är helheten som räknas! Våga prova något nytt, våga blanda! Om du känner att du hellre vill gå på färgmatchade papper så har Magdas många fina papper från olika tillverkare och serier, det finns alltid något för just dig i shoppen!

Lycka till med ditt skapande!

/Katarina

Kommentera

 
