**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

  • Veckans innehåll

    Vecka 48
    Må: Utmaning
    Ti: Tisdagstipset - Embossa
    On: Ego - Journaling av din bästa vän
    To: Tekniktipset - Arbeta med kanterna
    Fre: Recept - Kort/tags àla Tim Holtz
    Lö: Kulturellt - Beverly Hills 90210
    Sö: Fototips - Photoshop


    Vecka 49
    Må: Månadsutmaning - julinspirerad! :)
    Tis: Tisdagstipset - Kort med samma stämpel
    On: Magdas tipsar - Dillisar
    To: Tekniktipset - Öljetter
    Fre: Recept - julgodis med förpackning
    Lör: Kulturellt - Inspireras av julmusik
    Sö: Trendspaning - Tema saffran och apelsiner
  • Månadsutmaning

  • Kommentarer

  • Blog Stats

    • 245,574 hits

Embossa

Posted by Pernilla på 25 november 2008

Att använda sig av embossing är ännu ett sätt att använda stämplar på. Det går att embossa för att lättare hålla sig innanför kanterna när man målar ett stämplat motiv, men själva embossingen kan också förhöja ett detaljerat motiv.

Vi börjar med själva grundtekniken. För att embossa ett stämpelmotiv behöver du en stämpeldyna som inte torkar direkt. Du behöver också embossingpulver och det är bra om du har en embossingfön. Några stämplar behövs ju också – de jag plockat fram här är från Serendipity.

embossa1

Börja med att stämpla ditt motiv på ett kartongblad eller på cardstock. Häll sedan embossingpulvret över så att hela motivet är täckt – hellre för mycket pulver än för lite. Min stämplade snöstjärna syns knappt under pulvret.

embossa2

Sedan tar jag ett vanligt tunnare papper (t ex kopieringspapper) och där häller jag över det embossingpulver som inte sitter fast på motivet. Med hjälp av det tunnare papperet kan jag enkelt hälla tillbaka överflödigt pulver i burken igen. Då varar pulvret länge!

För att det ska synas tydligt hur det ser ut före och efter själva embossingen har jag använt brun stämpeldyna (Distress) och embossingpulver i guld till motivet nedan. Här är alltså motivet stämplat och överflödigt embossingpulver borttaget.

embossa3

Ser ni pulvret runt om motivet? För att få bort det, lyfter jag på papperet och knäpper med fingrarna på baksidan. Då trillar det sista överflödiga pulvret bort och det är dags för att ta fram embossingfönen. Tänk på att den blir varm och att du behöver ha en plats där du kan lägga den utan att skada något (eller någon om du har mindre barn…)

Nu sätter jag på embossingfönen och låter den bli varm innan jag använder den på motivet. Sedan håller jag den en bit ifrån papperet. Här kommer magiken – du kommer att se hur pulvret smälter och motivet blir blankt och mörkare.

embossa4

Ser ni hur motivet har smält ihop? Nu är det embossade motivet klart!

Nu till några varianter – det finns många olika sätt att använda sig av samma teknik. Du kan embossa med olika färger på stämpeldynan liksom med olika färg på embossingpulvret. Testa t ex svart dyna och guldpulver. Det är en av mina favoritkombinationer till julmotiv. Du kan också använda en embossingdyna när du stämplar. Det är en ofärgad men ”klistrig” stämpeldyna som du sedan kan använda färgat embossingpulver på.

Sedan finns det den här kombinationen – embossingdyna och clear embossingpulver (ofärgat pulver). Då syns motivet knappt när du har stämplat och embossat det (jag lyckades inte fotografera det!). Vad är då meningen med det? Jo, då går det att använda t ex distressdynor eller dabbers för att få motivet att framhävas.

embossa5

Nu är det bara att testa dig fram till vilka kombinationer du gillar! Och glöm inte att embossing kan användas till mycket!

embossa6

Pernilla TJ har embossat titeln på sin layout med hjälp av embossingdyna och clear embossingpulver. Effekten påminner om ett upphöjt vattenmärke – tekniken gör att bokstäverna framträder mörka mot bakgrunden. Papper från Basic Grey Eva.

Lycka till med embossandet och glöm inte att du gärna får lämna en kommentar här och länka till något du inspirerats att göra utifrån inlägget. Vi tycker om att se vad som skapas ute i stugorna! Och mina embossade snöflingor? Var de hamnade får du veta på fredag!

/ Pernilla R

4 svar to “Embossa”

  1. Mymsan said

    Jag har en fråga vad gäller embossingfön. Om man inte äger en sådan och inte har möjlighet att skaffa sig, går det bra att använda en hårfön istället? Jag har dessutom hört att någon har använt sig av ett strykjärn men vet ej ifall han/hon placerat strykjärnet på motivet eller om man ska hålla det en bit ifrån..Tror du att någon av alternativen skulle funka?

  2. JaneD said

    Jag vet vad jag ska önska mig i julklapp, en embossingfön och embossingpulver!
    Blev så inspirerad av att pröva på efter läst er artikel. Tror att jag ska lämna webbadressen till Magdas på mannens dator av ”misstag” ;).

  3. Hej! Om man inte har tillgång till en embossingfön kan man istället värma pappret över en spisplatta eller över brödrosten. Hårfön ska man inte använda då den blåser bort pulvret.
    Lycka till!

  4. […] använt embossingpulver i guld på en mönstrad bakgrund. Och de embossade snöstjärnorna från i tisdags blir jättefina tillsammans med papper från BoBunny och band från American […]

Kommentera

 
