**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

Gör ett eget minialbum

Posted by Emso på 21 november 2007

Här kommer en beskrivning på hur du kan vika ett eget minialbum som blir 7,5 x 7,5 cm.

minialbum.jpg

Det material som du behöver är:
    –  Ett ark 12×12-tumspapper.
    –  Kartongbit att göra utsidorna av och ett par bitar mönstrat 
       papper att klä in utsidorna med.
    –  Dekorationer, helst ska dom vara tunna för att inte albumet 
       ska ”puta” ut.
    –  Bra lim eller gluedots
    –  Sax eller skärmaskin

Jag har tagit ett dubbelsidigt papper med en enfärgad sida och en mönstrad sida för att det ska synas bättre på bilderna hur man ska vika och limma. Det går även bra att använda cardstock. Albumet blir då tjockare och stadigare, men det blir lite krångligare att vika eftersom det är så styvt. Börja med att vika papperet så här:

vikning_nr1.jpg

Sedan snurrar du på papperet ett halvt varv och viker åt andra hållet så att det bildas 16 rutor.

vikning_nr2.jpg

Nu är det dags att ta fram saxen eller skärmaskinen. Du börjar med att klippa längs mittenvikningen, fram till sista rutan. Sedan vänder du på papperet ett halvt varv och klipper fram till sista rutan längs den yttre vikningen på vardera sida om mittenvikningen. När du klippt ska papperet se ut som ett W:

klippning_nr1.jpg

Sedan är det dags att vika ihop albumet. Du börjar med att vika mitten som bilderna visar och fortsätter sedan utåt, en sida åt gången.

vikning_3.jpg

vikning_beskrivning.jpg

Första och sista sidan kommer att bli enkla. Det är de som man sedan ska limma ihop med fram- och baksidan av albumet.

När du har vikt ihop albumet är det dags att limma ihop sidorna två och två. Var noga med att kontrollera att sidorna är rätt vikta, så det inte blivit något fel i vikningsmomentet! Om du vill använda brads eller öljetter i ditt album, måste du sätta dit dem innan du limmar.

vikning_5.jpg

Nu är det dags att göra framsidan och baksidan till albumet. Klipp eller skär ut två bitar i kartong ca 7,5 x 7,7 cm. Sedan klär du in dem i papper.

framsida_nr1.jpg

Som rygg till albumet tar du en cirka 3 cm bred och 7,5 cm lång pappersremsa. Vik pappersremsan över ryggen och limma fast ca 1 cm av den på första och sista sidan. Limma sedan fast den hårda fram- och baksidan på första och sista sidan.

Sedan är det bara att dekorera albumet!!

framsida_2.jpg

Här är några bilder på det minialbum som jag gjorde när Magdas Design Team hade sin träff nu i höst:

host_framsida_nr1.jpg

host_1.jpg

host_2.jpg

Och här kommer några inspirerande bilder från de andra som var med på träffen:

Pernilla TJs minialbum
 minialbum_pernillatj.jpg
Pia Stålhandskes minialbum
minialbum_pia1.jpg

minialbum_pia2.jpg

Jenny Ugaldes minialbum
minialbum_jenny_nr1.jpg

minialbum_jenny_nr2.jpg

/Emma S

20 svar to “Gör ett eget minialbum”

  1. Carolina said

    Åh, vilka fina album – det borde man nog prova sig på 🙂

  2. Lisa said

    Vilket trolleritrick! NU vet jag vad jag ska göra med en del av alla mina bilder från Hawaii där vi nyligen har varit! Bra instuktion!!

  3. mimmimarie said

    Vilken kanonstart på er blogg! Den här kommer jag att följa. Många roliga artiklar redan med nya infallsvinklar som inte är uttjatade på annat håll. Jättekul att ni lägger in nytt material så ofta, då sporras man att komma tillbaka och leta mer info.

  4. Maria (bloggredaktör) said

    Vad kul att du gillar vår blogg, Mimmimarie! Fortsätt gärna att titta in regelbundet – många nya spännande inlägg är på väg.

  5. Åååhhh, jätte söta album… detta måste jag testa på… Jätte bra tips det där 🙂

  6. Lisa said

    Nu har jag gjort mitt lilla album från Honolulu!!
    Jag är nöjd, det var roligt att göra, det gick fort!

  7. Jeez said

    Jättefina! Jag har tänkt att göra just barnbarnsalbum i julklapp, nu vet jag hur! Tack!

  8. Anna said

    Hej!
    Vilken superskoj idé! Men nu när jag försöker göra ett album fastnar jag på vikandet, kan någon som gjort detta förtydliga hur man gör själva vikandet?

    Tack på förhand!

  9. Emma said

    Hej Anna. Själva vikandet kan upplevas lite krångligt i början. Prova med att börja vika mitten (nr1) mot varandra. Sedan tar du en sida åt gången. Vik nr2 uppåt och sedan neråt, som ett dragspel. När du kommer till nr4, viker du åt sidan. Sedan viker du uppåt och neråt igen. Sen gör du likadant med andra sidan. Öppningarna kommer att komma åt olika håll i sidorna, men det gör ingenting eftersom dom kommer att limmas ihop ialla fall.

    Lycka till med vikandet och hoppas att du förstod hur jag menade :o)

    Emma

  10. elin said

    Hej, jätte fina album ! jag undrar bara om man kan göra dom större ? för jag ska göra ett album till min bror från födseln till studenten. . så undrar bara om man kan gör dom i kanske 12×6 eller 12×12 format. isf hur gör man ? tack på förhand

  11. Maud said

    Hej

    Jag letade på minialbum idag. Skall göra ett om ett hus vi haft men sålt.Vilken bra och tydlig instruktion du har gjort! Jättefina album. Tack för inspirationen!//Maud

  12. Ulwa said

    Hej!

    Jag har precis gjort klart minialbumet efter er beskrivning. Jag tycker att det blir jätte söta album och kommer att fortsätta att göra dem som små presenter om man t. ex ska bort på middag eller nåt.

    Tack för en bra beskrivning!

    Ulwa

  13. […] behöver för att sätta igång kortmakeriet igen. Hittade en sida som beskriver hur man gör små minialbum… det kommer jag absolut att prova på. Kul att använda mina trädgårdsfoton till ett […]

  14. Felicia Larsson said

    HEJ!:D
    jag fattade inte riktigt hur man skulle vika…
    men jag undrar om man ska ha ett vanligt A4 ark eller större…
    Jag vill gärna göra ett almbum till min mammas kusin som nyss har fått en bebis.
    jag provade att vika men varken jag eller mamma förstog något.
    med många kramar Felicia 12 år;)

  15. tess said

    Jag fattade inte riktigt hur stort papper man skulle ha… 12×12 tum, hur mycke är tum? =/

  16. Jenny said

    jättesött album… tänkte göra på barnbarn till mormor och farmor…. vilken storlek på korten använder ni och stätter in??

  17. Linda said

    Detta ska jag absolut prova.. Jätte fina!!

    /Linda

  18. Paula said

    Ja.. precis som Jenny undrar jag med hur stora fotona är som ni har använt.
    Tacksam för svar! 🙂

  19. Very great post. I simply stumbled upon your weblog and
    wished to say that I’ve really loved surfing around your blog posts.
    After all I’ll be subscribing in your feed and I’m hoping you
    write once more very soon!

  20. Glenna said

    I love it! Thanks!

Lämna en kommentar