**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

Minibok från Mema med We R:s nya Explore-kollektion!

Posted by Mitt liv som odlare på 18 maj 2008

Att få hem ett DT-paket är alltid lika spännande varje gång, eftersom jag aldrig riktigt vet vad Annette har skickat med. Denna gång fick jag förmånen att jobba med den nya härliga kollektionen Explore från We R Memorykeepers!

Fräscha och starka färger med en softad look och i kraftig papperskvalité. Pappren har också ett väldigt smart upplägg – vissa har en neutralare färgkoordinerad baksida, medan andra baksidor består av fyra 6×6″-papper som borde passa perfekt för kortmakare! När jag skulle välja foton insåg jag också glatt att pappren är av den typen som helt enkelt passar till allt! 🙂

Eftersom jag också fick en Tag flag minibok 20×20 cm från Mema Designs så bestämde jag mig för att göra ett litet album om mina katter, med We R-pappren som bas.

Miniboken innehåller tolv cremevita etiketter som är 17 x 9,5 cm. Jag mätte upp och skar ut en tag i kartong för att ha som mall, och sen skar jag ut papper att klä tagsen med – 24 tag-sidor allt som allt. 🙂

Innan jag limmade papprena rev och ruggade jag kanterna och chalkade ganska kraftigt. Förutom We R-papper har jag använt Bazzill London Fog och KI Pop Culture lace cardstock Gossip Hazard samt Disco Ball Boogieboard som bakgrunder. På framsidan har jag använt We R-papper, och det blå är just en sådan 6×6″-bit som passade perfekt att skära ut och ha som bakgrund!

För att få fotona att ”stå ut” lite mer mot de mönstrade pappren målade jag en lätt ram runt dem med vit akrylfärg, och vissa foton fick fotomattor av enfärgad Bazzill. Sen var det bara att börja dekorera – det som för mig tar absolut längst tid, men som också är det roligaste jag vet! 😉

Jag har använt thickers Platforms och Leg warmers, rub-ons MiniMarks Ginger och Hambly Vintage Corner, stickers Sassafras Lass My dearest; spets Rusty Pickle Pirate Princess samt Prima Velvet lace mix, filtband, blommor Prima, chipboard Rusty Pickle Wrong Turn, pärlhjärtan och blommor/knappar Making Memories. Jag har också använt glitterlim på thickersen på framsidan och på filtbandet. Fågelstämplarna på sista uppslaget kommer från Inque Boutique. Bårderna som ser ut som klamrar kommer från Sassafras Lass My Dearest-papper.


Lite smått och gott-tips kommer här:

– Jag använder gärna former från mönsterpapper som dekorationer, t ex den fyrkantiga ”ramen” på första sidan och ”blomman” och hjärtat på sista sidan. Hjärtat gjorde jag med hjälp av stickers-arket från Sassafras som mall. Bara att öppna upp den klistriga sidan, lägga in papper under, rita av snabbt (så klistret inte fäster) och klippa ut!

– Chipboards blir fina om man klär dem med papper som matchar den övriga sidan. I mittenuppslaget har jag gjort så, och använt baksidan av mönsterpapprena på de två chipboard-pilarna.

– På sista sidan, sista tagen står det ”BUS” med rub-ons. Gissa var jag fått bokstäverna ifrån? Jo, de kommer från Hambly-rub-onsen och texten ”RUB-ONS” som står längst upp på arket. Man får inte vara dum! =)

– Albumet känns väldigt luftigt, så man kan med gott samvete använda en hel del dekorationer som står ut.

– Eftersom albumet dock inte skyddas av plastfickor är det smart att använda ett starkt lim. Jag har använt Scotch Strong & Precise Glue och det funkar superbra, så även Scrappy Glue!

Lycka till med ditt minialbum-projekt!

/Emma L

Lämna en kommentar