**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

Somrigt minialbum med Color me pink

Posted by Mitt liv som odlare på 26 augusti 2008

Jag tänkte visa er hur man lätt och snabbt fixar ett somrigt minialbum, perfekt för semester- och sommarfoton! Jag jobbar på Scandic och bilderna i albumet är från utbildningsresan till Stockholm. Fotona visar olika hotellrum som jag tyckte speciellt mycket om, middagar och annat skoj. De små vita ”assietterna” fanns på hotellen i syfte att ställa tandborstglaset på, och jag tog med några hem som minne 🙂

Jag använde:

– 2 st mönstrade, dubbelsidiga papper: 3 bugs in a rug Color me pinkA touch of pink + Leaves
– Hålpunch
Hörnrundare
– Band
Magnetiskt lås från Basic Grey
– Lim
– Dekorationer efter smak 🙂

1. Skär till utsidan av albumet genom att dela ett papper på mitten. Skär sedan till 2 likadana bitar, och skär sedan av ca 1 cm på lång- resp. kortsida. Dessa bitar blir innersidorna i albumet. Vik alla bitar på mitten.

2. Runda hörnen på alla papper och sätt ihop dem så som du önskar. Gör sedan två hål i skärskåran, alltså mitt i där pappren är vikta, ca 3 cm från kanterna. För att hålla pappren på plats kan du fästa dem med ett gem innan du gör hålen.

3. Dra ett smalt band genom hålen och knyt på framsidan.

4. Trä ett annat band genom öglan på det magentiska låset och limma fast på minialbumet, där du tycker att det passar. Fäst den andra magneten på baksidan av minialbumet. Nu är albumet färdigt, det enda som återstår är fotografier och dekorationer! 🙂

Jag skar ut det vita inuti cirkeln på pappret A touch of pink (framsidan), så att jag fick som ett öppet fönster mot innersidan. I övrigt jag har bara gjort som vanligt, det blir som små mini-layouter fast med färre dekorationer än jag vanligtvis använder – det blir lite rörigt annars. Alla fotons kanter är rollade med akrylfärg. Jag har använt bl a Magdas egna blommor och Prima Belle Fleur, Hydrangea och Sprites 2, Sassafras Lass In a stitch blossoms, overlay och rub-ons från Hambly, knappar från Rusty Pickle och anteckningskort från October Afternoon.

Nu hoppas jag att ni blivit inspirerade att göra fler minialbum, det är perfekt när man har många foton från samma tillfälle, och speciellt om de är små. Detta album var också väldigt enkelt att göra och det behövs inte mycket material till det heller. Tack för titten!

// Emma L

4 svar to “Somrigt minialbum med Color me pink”

  1. Linda said

    Supersnyggt!!

  2. Jättesnyggt och tack för tipset! Det här ska jag nog fundera på som julklapp till flickornas farfar och bonusfarmor… 🙂

  3. BellaMio said

    Vilken bra guide!!

    Tror verkligen jag kommer få användning av den. Faktiskt tror jag att jag ska ge mig på att göra ett litet album redan ikväll…

    Tack för inspirationen!

  4. Emma said

    Va roligt att höra att ni blivit inspirerade 🙂

Lämna en kommentar