**Magdas scrapbooking**

Vi har allt du behöver för att själv göra personliga album och kort

Clear album av 12×12 overlays

Posted by Mitt liv som odlare på 12 mars 2008

I tidigare inlägg har några av oss i Magdas DesignTeam berättat om hur du kan göra egna clear album med transparenta fotoramar. Annika tipsade om att man även kan göra dem av vanliga 12×12 overlays, genom att klippa till bitar i lämplig storlek. Jag blev väldigt sugen på att testa och här kommer resultatet:

clear_1.jpg

Jag klippte till 3 st bitar overlay à 10×15 cm och sedan var det bara att sätta igång med dekorerandet! Sist häftade jag ihop bitarna i ena kortänden och satte självhäftande tygpapper (Love Elsie) och band över för att dölja skarven. Jag har mest använt thickers, dymo, band, rub-ons, spillbitar av mönstrat papper och blommor. Allt material samt arbetsbeskrivning kan du läsa om i vernissaget senare.

clear_2.jpg

clear_3.jpg

Några exempel/tips från det jag gjort: Jag har streckat både fram- och baksidan av cardstocken på första overlayen, för att få en inramning av ordet ”söt” på andra uppslaget. På ena sidan av den gula cardstocken streckade jag som små kuber längs kanterna och fyllde i med olika penselpennor. Punkter från thickersen har jag satt brads i och sedan använt som mitten på blommorna – bra eftersom man då slipper göra hål i overlayen. Rub-ons-figurerna passade speciellt bra eftersom de ser likadan ut på andra sidan (fast spegelvänt förstås).

clear_4.jpg

clear_5.jpg

Vad gäller fästandet så använde jag dubbelhäftande tejp där det var möjligt. Exempelvis så satte jag fotona på samma ställen spegelvänt sett och då syns ju inte tejpen. Jag har också använt häftklamrar som visserligen ser annorlunda ut på baksidan, men det tyckte jag bara var snyggt! Även Glue Dots funkar bra och man skulle även kunna använda Invisidots for Vellum, vilka är ett slags genomskinliga små klisterbitar. Det ska funka finemang och borde vara väldigt smidigt!

Som ni kanske läst i bloggen är det ett annat tänk när man jobbar med clear. Det gäller att göra så att fästningen eller ”fula” baksidor inte syns på andra sidan, samtidigt som man vill kunna utnyttja att dekorationer från en sida även syns på en annan. Det är svårt att förklara det bra, men man förstår direkt när man själv provat det. Det är lite pilligt, men otroligt roligt och annorlunda och absolut värt att prova – jag kommer helt säkert göra fler av dessa framöver.

Har du gjort ett clear abum på detta sätt, eller kanske på något annat vis som vi inte har tagit upp i bloggen? Tveka då inte att maila ett foto på det till info@magdas.se. Vi vill alltid se vad ni andra hittar på!

/Emma

Lämna en kommentar